Životní příběh
nekorunovaného krále filatelistů Filipa de Ferrari - sběratelsky tak
bohatý a výjimečný, lidsky však tolik nešťastný a prázdný - je
zahalen závojem stendhalovské romantiky a balzacovsky fantastických výmyslů
a polopravd. Tento „král filatelistů" soustředil ve svém držení
úplnou a svým rozsahem největší sbírku poštovních známek celého
světa své doby. Po jeho smrti se rozlétly jednotlivé poklady z jeho sbírek
po celém světě, kde ve sbírkách filatelistických prominentů hlásají
označení "ex Ferrari" svou elitní výjimečnost. Dnes se asi
již nikdy a nikomu nepodaří sestavit podobnou sbírku známek, ve které
by bylo zastoupeno vše co bylo jako poštovní známka nebo celina kdy
vydáno.
Otcovství člověka může
být pochybné - matka však zůstává vždy jen jedna. Nespornou matkou
Ferrariho byla Marie Brignole-Sale de Ferrari, vévodkyně z Galliéry.
Pocházela z jedné z nejstarší a nejslavnější šlechtické rodiny
janovské - Brignole - Sale. Čtyři dožové janovské městské
republiky vzešli z domu Brignole - Sale. Poslední z nich řídil osudy města
v letech 1793 - 1797. Antonio markýz Brignole-Sale /1787 - 1863/ otec
matky Ferrariho zastupoval sardinského krále u dvora Ludvíka Filipa v
Touilleriích a kromě jiného byl i vyslancem ve Vídni. Marie se
narodila r. 1811 v Janově. Ve svých 17 letech se proti vůli rodičů
provdala za Rafaela Ludvíka de Ferrari /1808 - 1876/ ambiciozního finančníka
ze staré vážené a bohaté rodiny janovské.
Sardinský král Albert mu
udělil titul vévody z Galliéry, když získal koupí statky s nimiž zřídil
Napoleon I. vévodství téhož jména. Stal se později knížetem z
Lucedia, rytířem řádu Annunciata a senátorem. Byl to neobyčejně
schopný podnikatel, který v polovině minulého století kdy se rychle
rozvíjely stavby železnic - byl rozhodujícím činitelem ve velkých
francouzsko-italských železničních společnostech a mezi jinými byl i
zakladatelem velké francouzské banky „Credit Mobilier Francais".
V roce 1850 přesídlil do Paříže kde pobyl 25 let. V r. 1876 se vrátil
zpět do Janova kde 23. listopadu 1876 zemřel. Věnoval rodnému městu
20 miliónů lir na stavbu nového mola, které dodnes nese jeho jméno.
Ještě za svého života odkázal vévoda svůj „Růžový palác"
v Janově rodnému městu. „Bílý palác" s bohatými uměleckými
sbírkami odkázala vévodkyně v r. 1884 rovněž městu Janovu.
Tento střízlivě, uvažující
finančník, jenž celý svůj život prožíval hromaděním milionů z
geniálního podnikání přece jen byl v hloubi své duše romanticky
založen, neboť způsob, jakým zanechal své manželce nesmírné dědictví
svědčí o básnické fantazii. Krátce před svou smrtí předal své
choti klíč od soukromé knihovny do níž jí nikdy předtím nebylo
dovoleno vstoupit. Byla to prostá místnost bez jakékoli výzdoby a ve
které na regálech z dubového dřeva stálo na tři sta svazků, vázaných
v černém sametu se zlatými sponami. Každý z těchto svazků obsahoval
1000 stran, jejíž každá byla poukázkou na 1000 franků ve zlatě. Každý
svazek tedy představoval, jeden milion franků což činilo celkem báječnou
sumu 300 milionů, k jejímuž získání potřeboval Rafaele Ferrari celý
svůj život naplněný pohádkově úspěšnými spekulacemi. O průběhu
vévodova manželství není nic určitějšího známo. Zdá se však, že
bylo bezdětné i když jsou určité zmínky o tom, že Filip Arnold měl
staršího bratra, který však dříve zemřel. Ke statkům vévodkyně přibyly
sňatkem další latifundie de Ferrariho v Lombardsku. Na některém z
nich prožila vévodkyně stendhalovský milostný román s 23 letým
rakouským důstojníkem.
Mezi rakouskými vojenskými
jednotkami maršála Radeckého byl zařazen i pěší pluk č. 43 kde
tenkrát sloužil poručík De la Renotiére - jak to dokládá záznam v
dějinách tohoto pluku. Poručík de la Renotiére pocházel z hugenotské
rodiny, emigrující kdysi do Čech. Jeho dědeček Karel de la Renotiére
byl v r. 1782 povýšen do říšského rytířského stavu s predikátem
von Kriegsfeld. Citovaný poručík rakouské armády Emanuel de la Renotiére
se narodil v r. 1825 někde na Moravě.
Když se během polního tažení
v Horní Itálii setkal s vévodkyní na kterémsi z jejích statků kde
byl ubytován - byl o 14 let mladší než ona. Při té příležitosti
došlo mezi nimi k milostnému vzplanutí, které však nezůstalo bez následků.
Snad z tohoto důvodu přesídlila v r. 1850 rodina vévodkyně do Paříže,
kde jistě nebylo tolik zvědavých a upovídaných příbuzných jako v
Janově.
S určitou jistotou lze tedy
předpokládat, že se Filip Ferrari narodil v Paříži kolem r. 1850. Při
křtu dostal jméno podle svého kmotra francouzského krále Ludvíka
Filipa, zvaného Egalité, který se při křtu nechal zastupovat, protože
v té době prodléval v exilu v Anglii a kde téhož roku také zemřel.
Shodou okolností se stal
francouzský král kmotrem krále filatelistů.
Filip Ferrari se narodil v
pařížském paláci vévody z Galliéry, který pak později vévodkyně
odkázala údajně městu Paříži spolu se značnou částkou peněz na
zřízení umělecké galerie. Po její smrti v r. 1888 bylo ve jmenovaném
paláci otevřeno museum, kde se dodnes odbývají výstavy uměleckých děl
i jejich dražby. Vévodkyně z Galliéry potřebovala mnohem kratší
dobu k tomu, aby se svého nesmírného bohatství postupně zbavovala. Lze
říci, že její velkorysá dobročinnost měla zvláštní ba výjimečný
charakter, hraničící mnohdy s pohrdáním bohatstvím - zvláště
pokud šlo o ubohé a potřebné. Krátce po smrti svého manžela věnovala
vévodovi de Monpensier, nejmladšímu synu francouzského krále Ludvíka
Filipa dvacet svazků ze své báječné knihovny a na čas dala k
disposici své bohatství královskému domu Orleánskému. V jejím paláci
v ulici de Varenne se odehrál večírek u příležitosti zásnub
princezny Amelie de Orléan s korunním princem portugalským, který vyzněl
jako okázalá royalistická manifestace. Francouzská vláda pak byla
nucena královské snoubence vyhostit. Vévodkyně, jež se poté cítila
ohrožena nepřátelským postojem republikánského tisku - přerušila
nato veškeré styky s rodem Orleánským. Když papež Lev XIII. slavil
své padesátileté kněžské jubileum, vydala se na pouť do Říma a předala
papeži osobně svůj dar - „Petrův haléř" v podobě milionu
franků ve zlatě.
Vévodkyně věnovala značnou
část svého jmění na různé dobročinné nadace, na zřizování
nemocnic, sirotčinců a vůbec na instituce pro chudé a zubožené. Na
modernizaci a rozšíření janovského přístavu věnovala 25 miliónů
zlatých franků. A tak rozdávala list po listu - vlevo vpravo - ze své
pohádkové knihovny až asi na zbývajících sto svazků o nichž
rozhodla ve své závěti. Ve své pohádkové knihovně na prostém loži
skončila tato nejbohatší žena Evropy svůj život jako žena
dvaasedmdesátiletá.
Její výjimečná dobročinnost
přešla na jejího syna Filipa Arnolda - který z počátku odmítal účast
na dědictví rodinného jmění. Krátce před její smrtí se přece dal
pohnout k převzetí části obrovských finančních prostředků vévodkyně.
Jeho velkorysá dobročinnost byla obecně známá, avšak kolik během svého
života rozdal na dobročinné účely se nedá ani odhadnout, protože
tak činil většinou anonymně a tajně. Také jeho údajná
filatelistická pošetilost - kdy kupoval i pochybné rarity - domněle pro
něho zhotovené, nazývané ironicky „ferarity" - spočívala
na bezmezné dobročinnosti. Spatřoval totiž v každém filatelistickém
podvodníkovi jen ubožáka, jemuž je povinen pomoci. V jedné z
charakteristických historek se vypráví jak při návštěvě u kteréhosi
nepatrného obchodníka známkami ve společnosti známého berlínského
obchodníka Kossacka jej tento upozorňoval na falsa v nabízeném materiálu.
Ferrari mu na to diskrétně odpověděl „vím to, ale podívejte
se, solidní zboží on nemá, avšak vypadá tak nuzně to se mu jistě
vede zle, a tak beru co mi nabízí". Bylo mu i trpce vytýkáno, že
své známky lepí lepidlem na listy papíru - což však bylo v té době
zcela běžným způsobem. Ferrari nebyl vskutku ideálem vynikajícího
sběratele nebo znalce podle dnešních náročných měřítek. Jeho sběratelství
bylo spíš chorobně neúnavné a nesystematické - i když mu nelze upřít
některé aspekty značné odbornosti. Mnohdy se zdálo, že známky
kupuje jen, aby kupoval a zbavoval se peněz. Kupoval prostě vše, co
bylo vzácné a jedinečné, a platil za poštovní známky na svou dobu
obrovské finanční částky.
V chlapeckém věku u příležitosti
návštěvy hornoitalských rodinných statků se náhodou dověděl co se
tam v r. 1849 odehrálo. Odhalené tajemství těžce ranilo jeho citlivou
duši, které pak úzkostlivě střežil před světem a bolestně pro ně
trpěl až do smrti. Kdy a jak se vévoda dověděl, že není otcem
Filipa Arnolda není známo. Teprve po jeho smrti byl Filip svou matkou
zasvěcen do tajemství svého původu - při projednávání pozůstalosti,
kdy bylo nutno prokazovat jeho legitimitu. Ferrari se později sám zmiňuje
v otevřeném dopise v kterémsi filatelistickém časopise - „O
uspořádání jeho soukromých záležitostí, o nichž se často mluvilo
po smrti vévodově - že sám odmítl nárok na vévodský titul".
Bylo mu zřejmě trapné používat honosný rodový titul, který mu
vlastně vůbec nenáležel - kromě prostého jména Filip de Ferrari.
Se sbíráním poštovních
známek začal již jako chlapec sotva desetiletý a jak se kdysi sám zmínil,
jeho prvními známkami byly poštovní známky Hanoverské. Jeho dětským
snem bylo mít všechny známky světa. Tenkrát v roce 1860 to bylo přání
ještě poměrně snadno splnitelné. Ve svých dvaceti létech napsal
pozoruhodné odborné filatelistické pojednání. Později se odborné
literární činnosti o poštovních známkách věnoval jen zřídka.
Známkami se začal vážně
a hlouběji zabývat až po rozchodu se svým domnělým otcem vévodou z
Galliéry, hlavně pak až po jeho smrti - kdy na naléhání své matky,
kterou velice miloval, překonal svou hrdost a uvolil se převzít od ní
část dědictví a značnou roční rentu. Před tím se živil léta vyučováním
jazyků a literární činností. Bydlel v pařížské Latinské čtvrti
ve skromném bytě odkud jen zřídka kdy navštěvoval svou matku ve vévodském
paláci.
Není jistě náhodou, že
jeden z velikých nákupů, který Ferrari uskutečnil v r. 1878 - získání
sbírky Daniela Coopera - spadá do údobí dvou let po smrti vévodově.
Pak to šlo jak na běžícím páse...
Roku 1880 koupil sbírku
Philbrickovu (jeden z nejvýznamnějších filatelistů minulého století)
a pak sbírku barona Rotschilda. Od r. 1874 zaměstnával prvního
filatelistického publicistu Pierra Mahé - jako svého odborného
poradce, když byl před tím jeho dlouholetým zákazníkem. Právě tak
jako Mahého si vážil i odborných znalostí Belgičana Moense a
francouzského znalce Hancieua.
Ferrari je v jedné ze svých charakteristických nadsázek nazývá
„filatelistickými božstvy". V r. 1878 koupil nejslavnější
světový unikát 1 cent. Britskou Guyanu od liverpoolského obchodníka
Ridpatha za 150 liber. Dále uvádím jen stručný přehled vybraných
objektů z jeho proslulé sbírky. Ne méně než sedm Mauriciů - POST
OFFICE - prošlo jeho rukama. Některé vyměnil s Thomasem Keav Taplingem
za chybějící staré afghánské známky. později vyměnil modrého
Mauricia za unikátní Boscawenské poštmistrovské známky na dopise.
Roku 1894 získal další unikát - žlutý chybotisk švédské 3 skil z
r. 1855 údajně za 4000 zlatých, sumu v té době úctyhodnou. Ferrari měl
ve své sbírce i legendární celý arch „saské trojky", který
získal od svého osobního přítele vídeňského obchodníka Sigmunda
Friedla. Z tohoto stručného přehledu je zřejmé proč by bylo dnes asi
sotva možné sestavit podobnou sbírku poštovních známek. Jeho sbírka
- vlastně soubor sbírek - byla uložena v pařížském rodinném paláci
v ulici de Varanne č. 57 kde ji vidělo jen několik málo filatelistických
prominentů a osobních přátel (Palác byl postaven v r. 1721 maršálem
z Montmorency, později obýván mimo jiných i ministrem Talleyrandem/).
Jedině jeho anglický přítel
Charles J. Philipps měl vždy přístup k jeho sbírkám a také vídeňský
obchodník známkami a Ferrariho osobní přítel Friedl se těšil tomuto
jedinečnému privilegiu studovat jeho sbírky. V jedné ze zpráv ve
Friedlově časopise „DIE WELTPOST" líčí tento svou návštěvu
u Ferrariho v r. 1887. Co zvlášt překvapí dnešní sběratele je, že
hodnotí mezi jinými i staroněmecké celiny, vzácné mexické známky z
r. 1860, chybotisky Konfederovaných Států a svěží celý přepážkový
list novokaledonské známky č. 1. Friedl zaznamenává také havajské
misionářské známky, jejichž originály se mohou chlubit jen ojedinělí
sběratelé, dále pak pět kusů rumělkových Merkurů a samozřejmě
viděl i nejvzácnější známku Ferrariho sbírky 1 centovou Britskou
Guayanu.
Jeho sběratelská posedlost
přesahovala vskutku hranice normálnosti právě tak jako jeho bezpříkladná
dobročinnost - všude rozdával kde viděl nebo jen tušil bídu a to činil
namnoze jen anonymně a v tajnosti.
Jeho domácí personál měl přísný příkaz neodmítnout žádného žebráka
nebo prosebníka.
Se svou matkou jezdíval často
do Solné Komory kde si později koupil vilu v Unterachu na Atterském
jezeře.
Pokud neprodléval na cestách
v honbě za známkovými poklady zdržoval se ve svém bytě v Paříži,
kde byl považován za Francouze. Toto mínění však důrazně odmítal,
jak o tom kdysi napsal jeho přítel Friedl v souvislosti s tvrzením, že
pan Filip de la Renotiére von Ferrari je adoptivním synem udatného
rakouského důstojníka, který statečně bojoval pod císařským
praporem. Ferrari byl vlastně světoobčanem, mluvil plynně několika světovými
jazyky a často se zdržoval ve velkých evropských městech. Neoženil
se a také není o něm známo, že by se vůbec zajímal o ženy. Tato
jeho vlastnost měla zřejmě původ v duševním otřesu z poznání
tajemství jeho původu. Přes všechnu lásku ke své matce - považoval
všechny ženy za tvory nevěrné a nestálé - a proto se jim všude vyhýbal,
aby nepřišel do pokušení uvést některou do podobné trapné situace
jak se to stalo jeho vlastní matce. Také jeho domácí personál byl výhradně
mužský - ne snad z nějakých důvodů jiné sexuální orientace, ale
jako důsledek jeho vyhraněně zásadové osobnosti.
Ferrari byl i svým zjevem výstředním
podivínem. Byl menší nenápadné postavy, chodil dosti nedbale oblečen
a na hlavě nosil modrou námořnickou čepici se střapcem a třemi zlatými
hvězdami. Kluci po něm pokřikovali, že "jde tříhvězdičkový
Martel".
O Ferrarim je známo, že již
jako dospělý se zabýval úmyslem dáti se adoptovat svým skutečným
otcem. Tento jeho celoživotní sen se uskutečnil až po smrti své
matky, kdy se nechal adoptovat svým skutečným otcem, vysloužilým
rakouským důstojníkem Emanuelem de la Renotiére von Kriegsfeld - což
však jistě neobešlo bez problémů.
První světová válka
zastihla Ferrariho v Paříži. Jako rakouský občan se mohl ve svém pařížském
bytě obávat nejvážnějších nesnází. Opouští proto kvapně Paříž,
kde zanechává největší část svých sbírek a jen jejich nepatrnou
část si vzal sebou.
Zničen uchýlil se téměř
sedmdesátiletý „král filatelistů" do neutrálního Švýcarska
kde se ubytoval v Lausanne pod jménem Filip Arnold de la Renotiére z Vídně.
Cestoval opět podle svého zvyku pokud mu to poměry dovolovaly. V Luganu
byl znám jako „pán s baretem" nebo „Kapllimann".
20. května 1917 v Lausanne zemřel - údajně na selhání ledvin.
Své známkové bohatství
uložené ve svazcích alb odkázal Berlínskému Poštovnímu muzeu. Jeho
odkaz však byl nebyl realizován. Ferrariho sbírka byla jako nepřátelský
majetek zabavena a výnos z prodeje byl připsán na účet válečných
reparací.
Poslední přání Ferrariho
býti pochován na břehu milovaného Atterského jezera bylo splněno až
za půl roku, 5. prosince 1917, kdy byla kovová rakev s jeho tělesnými
pozůstatky převezena k poslednímu odpočinku do oblíbeného
Steinbachu. Jeho přítel - tamní farmář Pargfrieder - pak poznamenal
do úmrtní knihy v dobré víře - nevědomky - „jediný syn vévody
z Galliéry". Ferrariho nadání pro údržbu hrobu strávila později
inflace současně s ročními 10.000 korun ve prospěch chudých a
kostela ve Steinbachu. V roce 1955 kdy se již dávno o hrob nikdo
nestaral, kdy zmizel i prostý železný kříž a nikdo se již na
Ferrariho nepamatoval - bylo hrobové místo znovu obsazeno a kovová
rakev prodána. Dnes v důsledku přečíslování hrobových míst již
ani nelze původní místo zjistit. Zůstala jedině prostá mramorová
tabulka s nápisem „zde odpočívá Philip Arnold zemřelý v květnu
1917 v Lausanne" - která pak byla zasazena na nenápadném místě
do vnější kostelní zdi.
Dnes již nikdo, ani v okolí
Steinbachu nevzpomene kdo to byl Philip Arnold...
Byl to král sběratelů poštovních známek - a ještě více - byl to z
hloubi duše dobrý a vždy k pomoci ochotný člověk, kníže blíženecké
lásky a humanity. Přítel lidí, který neměl domov a který přišel i
o místo svého posledního odpočinku.
Tento nešťastný milionář - plný rozporů, vlastenecký světoobčan,
sobecký uchvatitel a velkorysý mecenáš, maloměšťácký šlechtic,
neviditelný na útěku do anonymity - posedlý myšlenkou nakupovat po všech
koutech světa nejvzácnější poštovní známky - nebyl žádným zářným
vzorem, ale nešťastným člověkem, před nímž se ještě dnes skláníme
v dojetí a který si jistě zasluhuje naši úctu.
Dnešní držitelé světových známkových rarit z Ferrariho sbírky
snad ani nic neví z této poslední kapitoly jeho smutného života - a
dost možná, že je to ani nezajímá. Jenom jeho jméno ověnčené
legendou zůstane trvale vepsané v historii filatelie jako památka na
největšího sběratele poštovních známek na světě.
(František Žampach 1981 (kresba 1967), stylistická úprava Břetislav Janík)
|