Inet
since 17.05.1999 ISSN
1212-8945 |
|
||||
![]() ![]() |
|||||
RECENZE: OLYMPIJSKÉ VYDÁNÍ 1906 |
|||||
Jaroslav Petrásek |
|||||
|
|||||
|
Stává se to asi zřídka (já vlastně takový případ vůbec neznám), aby velkou cenu filatelistické výstavy získala kniha. Jistě, jsme zvyklí na filatelistické výstavě na třídu literatury, ale přece jenom ji máme zařazenou jako disciplinu více méně okrajovou. Jsem rád, že tentokrát mohu tenhle zakořeněný uzus porušit a odkázat vás k závěrům poněkud jiným. Velkou cenu a diplom na velkou zlatou medaili výstavy SPORT-O-NET'07 dostala právě ve třídě filatelistické literatury publikace známého řeckého sběratele Michalise Tsironise Olympijské vydání 1906. Podívejte se na ni spolu se mnou nyní poněkud podrobněji. Vlastní curriculum vitae Michalise Tsironise je značně rozsáhlé, budeme se proto zabývat jenom filatelií. Známý athenský inženýr architekt se filatelií zabývá již déle než 65 let. V současné době předseda Řecké filatelistické federace je nejen filatelistickým funkcionářem, ale také jurymanem a vystavovatelem.
|
||||
Klikněte na náhled |
|||||
Seznámit se s ním jsme měli možnost nejen na mnoha výstavách v zahraničí ale i na několika výstavách PRAGA. Za všechno mluví i to, že na výstavě BRNO 2005 působil jako předseda komise expertů. Centrem Michalisova sběratelského zájmu jsou obě řecká olympijská vydání 1896 a 1906, velké a malé Hermovy hlavy, řecká pošta v Asii, Zeppelinove lety a poštovní historie antické Olympie. Samotná publikace má velikost o něco větší než klasický formát A4 a víc než 350 stran na krásném křídovém papíru. V úvodní části nás autor seznámí se začátky moderního olympismu v jeho prvním desetiletí a zdůvodňuje, proč se hry v roce 1906 uskutečnily znovu v Athénách. Další část je věnována místu, kde to všechno začalo, tedy antické Olympii. Pokračujeme kapitolou z řecké mythologie ve vztahu k olympijským hrám, zpravodajstvím ze antických olympijských her a poznámkami k jejich číslování a výzkumu. Vše je doplněno množstvím reprodukcí poštovních známek, pohlednic, dobových fotografií a dalších dokumentů. |
|||||
|
|||||
Klikněte na náhled |
|||||
V dalších částech se dostanou do našeho zorného pole již vlastní hry 1906. První popis jednání o volbě autora návrhů známek a jména Svoronos, Gillieron a Mouchon. Ano a právě posledně jmenovaný, Louis-Eugene Mouchon byl pověřen vypracováním všech čtrnácti návrhů druhého olympijského vydání. Tisk provedla anglická tiskárna Perkins, Bacon & Co. Tato hlavní část publikace seznámí čtenáře krok za krokem s návrhem a postupem výroby všech jednotlivých hodnot série, vyobrazeny jsou jednotlivé původní návrhy, zkusmé tisky, reprodukovány jsou i celé tiskové archy prakticky všech hodnot. Samozřejmě není zapomenuto ani na popis a vyobrazení, odchylek a chybotisků a další předměty filatelistického zájmu. Podrobný popis je věnován použitým barvám, způsobu tisku, papíru, druhům zoubkování a průsvitek. Zvláštní pozornost je věnovaná podrobnému popisu náplně jednotlivých známek. Zobrazeny jsou některé sportovní discipliny antických olympiád a také postavy staré řecké mythologie. Pošta v Athénách používala v době konání her ruční denní razítka, značená číslicemi 1 až 9, při čemž každé razítko bylo určené k některému typu poštovních služeb. Je tedy pochopitelné, že denní razítka s některými číslicemi jsou daleko vzácnější než ta, používaná relativně často. Seznámíte se i s ručními příležitostnými razítky, která byla v době her používaná celkem na třech místech. Na Olympijském stadionu, v Zappeionu a na Acropolis. Vše je bohatě dokumentováno spoustou celistvostí, pohlednic, celin, dopisů, doložené jsou zásilky přepravené doporučeně a spěšně (expres), zásilky s olympijskými vignetami a s různými druhy doplňkových poštovních razítek a nálepek, prostě oko filatelisty žasne a jeho srdce se raduje. Před závěrem celé publikace není zapomenuto ani na skutečnost, že později byly některé hodnoty této série opatřeny různými přetisky a používány jak známky služební, doplatní a měly i funkci kolků. Na samém konci knihy najdete souhrnné výsledky olympijských her roku 1906, doprovázené řadou reprodukcí pohlednic a dobových fotografií i dalších sběratelských dokumentů (legitimace, vstupenky, programy apod.). Jedná se skutečně o životní dílo Michaelise Tsironise jak ostatně uvádí sám v úvodu celé práce. Nezbývá mi, než z celého srdce blahopřát! |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|