MAIN PAGE / |
CO SE STALO S CENAMI ZNÁMEK ČSR II ?
|
Reklama:
|
|||||||||
Obecně
se dá říci, že na trhu je nyní mimořádně velká nabídka standardních
známek ČSR II a současně jen velmi omezená poptávka po nich (přesněji
řečeno po většině materiálu, který svého času za nominál odebíraly
desítky a možná stovky tisíc abonentů v novinkové službě). A protože
žijeme v tržním prostředí, je jasné, že převaha nabídky nad poptávkou
nutně vede ke snižování cen většiny standardního materiálu. Na
druhé straně však trvající zájem o specializované a studijní sbírání
vede k udržení nebo dokonce i k vzestupu cen různých specialit, tedy
toho, co se v běžných sbírkách z novinkové služby obvykle nenachází
(odlišné typy, odchylky a retuše, deskové vady, odchylky barev, papíru
a perforace, méně běžné kombinace kuponů, spojek a křížů, malé
přepážkové listy, sestavy aršíků a PL podle tiskových desek, sešitky
apod.). Zájmu se těší i některé námětové emise, na rozdíl od vydání
s politickými motivy, která řada filatelistických firem už nevykupuje
ani do sestav. Dobrou
a snadno dostupnou ilustrací tohoto stavu jsou například nabídky zásilkové
služby Profil, která na jedné straně v časopise Filatelie před
časem nabízela velké sestavy neupotřebených známek a aršíků ČSR
II i za pouhých 5 % (!) z katalogové ceny (viz F 7/2000 a násl.), a na
straně druhé vykupuje pro své potřeby některé speciality za vysoké
ceny - až za 90 % katalogu. Stejná situace je i v aukcích Profil, kde
jsou běžně nabízeny obsáhlé sbírky a partie ČSR II v ceně mnoha
desítek tisíc korun hluboko pod katalog (za pouhých 5 až 20 %)1),
zatímco různé speciality katalogové ceny vysoko překračují.2)
Je samozřejmé, že při úpravách katalogových záznamů nové příručky
nebylo možno takové disproporce přehlédnout. Nyní
se pokusme najít odpověď na otázku, co vlastně k takové situaci
vedlo? Na současných cenách známek ČSR II se asi nejvíc podepsaly změny,
k nimž došlo po roce 1989 a pak i po rozpadu státu. Už koncem 80. let
se známky postupně začaly prodávat volně na filatelistických přepážkách
pošt a nebylo třeba je odebírat v novinkové službě; navíc zanikly vázané
hodnoty - kdysi častý důvod odběru většího počtu sérií. A s pádem
totality se před námi otevřely do té doby netušené možnosti. Vynořilo
se mnoho nových lákadel, v důsledku čehož řady sběratelů (nejen v
našem oboru) značně prořídly. U těch zbylých pak počínaje rokem
1993 postupně došlo k přirozenému a očekávatelnému přesunu zájmu
na vydání obou nově vzniklých republik, což po čase vyústilo do značného
poklesu poptávky po známkách ČSR II, zejména po většině emisí
vydaných po roce 1967. K tomu
je třeba přičíst vysloveně nešťastné (a nečekané) opatření
Slovenské pošty, která své značné zásoby neupotřebených československých
známek (a bylo mezi nimi mnoho zajímavých položek - např. vzácné a
po léta vysoko hodnocené dotisky výplatních známek na odlišných papírech,
které se tím nezřídka staly běžnějšími a levnějšími než známky
původního nákladu, ale i mnoho příležitostných známek z konce
federace aj.) rozprodala doslova za zlomek jejich nominální hodnoty
(hovoří se o paušální ceně 30 haléřů za kus, což například u
známky 20 Kčs Poštovní banka 1992 činí pouhých jeden a půl
procenta z nominální ceny!). Právě vysoké počty známek uvedené do
prodeje z tohoto zdroje byly důvodem procentuálně největších cenových
propadů na trhu a tím i v katalogových záznamech. Už před
tím psychologicky negativně zapůsobilo ukončení platnosti čs. známek
v roce 1993; mnoho sběratelů si u známek vydaných po roce 1953 do té
doby říkalo - v nejhorším je vylepíme na dopisy nebo prodáme na
frankování, což nyní samozřejmě už neplatí. Navíc se projevil určitý
generační problém, kdy staří sběratelé ČSR II odcházejí a nových
přibývá jen velmi málo. Netýká se to přitom jen řadových sběratelů
- v posledních letech můžeme pozorovat, že zanikla řada významných
exponátů ČSR II a nové na výstavách nevidíme. A pokud už někdo
například v rodině převezme či zdědí sbírku, základní známky už
obvykle má a snaží se získávat jen takové, které v ní nejsou obsaženy
- tedy ty, které většina abonentů novinkové služby neodebírala -
obvykle malé přepážkové listy, odlišné typy, některé varianty
kuponů, aršíků a podobně. Známky
ČSR II po desítky let nacházely mnoho příznivců i v zahraničí, kde
se však situace rovněž změnila k horšímu. I tady staří sběratelé
- krajané
odcházejí a jejich potomci už mnohdy k původní vlasti necítí takové
pouto, respektive necítí potřebu pokračovat ve sbírání čs. známek.
A tak nejen, že je už nenakupují, ale mnoho takového materiálu (v
zahraničí jen těžko prodejného) se nyní vrací na náš trh, kde však
jen obtížně hledá uplatnění. A ještě jedna pro zahraniční sběratele
nepříjemná skutečnost: naše koruna v průběhu let nebývale posílila
(jestliže počátkem 90. let dostali za německou marka zhruba 25 korun,
dnes (v přepočtu na euro) pouhých 15 - 16 korun), takže za stejnou věc
musí nyní zaplatit o bezmála 70 % více! Při
zpracování příručky jsme se oprostili i od mýtu už zmíněných
tzv. vázaných hodnot, které desítky let
hrály v naší známkové tvorbě značně kontroverzní roli.
Vycházely ve výrazně nižším nákladu než zbytek emise, na poštách
se zpravidla nedaly koupit, a aby je sběratelé získali za nominál,
museli se přihlásit do svazu filatelistů a jeho novinkové služby. Pro
utvrzení pocitu, že jde o něco výjimečného, byly vázané hodnoty v
katalozích tradičně hodnoceny výrazně výše než ostatní známky v
sérii. Z praxe však víme, že jim právě z tohoto důvodu sběratelé
věnovali více pozornosti a snažili se jimi zásobit, takže jsou dnes
leckdy stejně běžné jako ostatní známky emise - což se nyní v řadě
případů projevilo značným snížením jejich neodůvodněně vysokých
cenových záznamů. Při přípravě
příručky jsme obdrželi mnoho rad a připomínek - za všechny jejich
autorům děkujeme, ale ne všem jsme mohli a chtěli vyhovět. Jedním z
častých doporučení pak bylo, abychom bez ohledu na tržní situaci
ponechali katalogové ceny v původní výši, nebo je jen kosmeticky
upravili. Takovou politiku už desítky let sledují např. katalogy
Michel, Zumstein či Yvert a všichni jsme si už dávno zvykli, že
jejich ceny je třeba přepočíst určitým koeficientem, abychom došli
k ceně reálné (kdysi se mezi sběrateli říkávalo, že např. jedna
Michel marka jsou dvě koruny). Takovou cestou jsme však jít nechtěli.
Katalogy a příručky POFIS se snaží vycházet ze skutečných tržních
cen, a to přesto, že si uvědomujeme, že v oboru sběratelského zájmu
(a samozřejmě tedy i ve filatelii) ve skutečnosti žádné pevné ceny
prostě neexistují! Jejich stanovení je vždy předmětem dohody mezi
prodávajícím a kupujícím a ta bývá případ od případu jiná.
Katalogové ceny uvedené v nové příručce tedy rozhodně není možno
brát jako nějaké dogma, ale spíš jako kvalifikovaný odhad (vycházející
z naší zkušenosti), který má čtenáři posloužit k orientaci a
pomoci mu k vlastnímu rozhodnutí. Sbírání
známek je činnost stará už více než sto třicet let a masově rozšířená
už více než století. Za tu dobu se ukázalo, že zájem o jednotlivé
země a oblasti není stálý, ale pohybuje se v jakýchsi vlnovkách, kde
vzestup se střídá s poklesem a naopak. U nás lze vzestup zájmu o sbírání
známek druhého Československa vysledovat obvykle v souvislosti s nadcházejícími
významnými výstavami, zejména celostátními, mezinárodními a světovými
výstavami PRAGA. Tak tomu bylo v letech 1950, 1955, 1962, 1968, 1978,
1988 a naposled 1998. Právě v období poslední zmíněné výstavy dosáhly
ceny materiálu ČSR II zřejmě svého dosavadního vrcholu, po němž však
následoval asi nevyhnutelný pohyb opačným směrem. Snažme se však věc
vidět z lepší stránky: v takovém období můžeme přece snáze a
levněji doplnit svou sbírku, nižší ceny mohou ke sbírání ČSR II
zlákat i nejednoho dosud váhajícího sběratele jiné země či období.
Je to jako v jiných oblastech - pokles cen vede k oživení zájmu a
stoupající poptávka sebou po čase přinese i opětovný vzestup cen. V
této souvislosti je třeba připomenout, že žádný katalog, tedy ani
nová příručka POFIS, ceny nevytváří, ale pouze více či méně přesně
zachycuje. Trh totiž funguje podle své vlastní logiky a vlastními
mechanismy, a je vždy jen otázkou času, kdy se nabídka potká s poptávkou,
bez ohledu na katalogy, ba dokonce i kdyby žádné katalogy
neexistovaly… A teď
ještě několik slov k dalšímu obsahu nové příručky. V jejích
cenových záznamech jsme zachovali tradiční členění na neupotřebené
a razítkované, i když právě razítkované známky by si zasloužily
sloupce dva - jednak pro známky s čitelným a identifikovatelným kulatým
razítkem a jednak pro známky s razítkem válečkovým, či kulatým,
ale neidentifikovatelným (podobně jako je tomu u posledního vydání
katalogu POFIS - Česká republika). Někteří sběratelé totiž sbírají
známky s razítky z běžného provozu, jiní dávají přednost známkám
smytým z FDC (s příležitostným razítkem), další se spokojí s razítkem
válečkovým. Rozdíl v cenách těchto skupin je přitom mnohdy značný,
což by se v budoucnu v záznamech mělo určitě projevit. Nejnižším cenovým záznamem v příručce je padesátihaléř, i když v řadě případů - zejména u nejběžnějších (balíčkových) známek - zdaleka nevyjadřuje jejich skutečnou hodnotu; ta může být i výrazně nižší. Avšak vzhledem k připravovanému rušení mincí nižších nominálních hodnot (a s přihlédnutím k manipulaci, kterou s těmito známkami obchodníci mají) jsme ceny pod 50 h v záznamech nepoužili. Zvláštní
zmínku zaslouží jakost známek - ocenění se vztahuje výhradně na
jakost standardní; známky poškozené jsou obvykle výrazně levnější,
pokud jsou vůbec prodejné, zatímco známky v jakosti nadstandardní
mohou být naopak dražší. Sběratelům odlišných papírů (jmenovitě
fl 1) doporučujeme k přečtení poznámku u známky 60 h Besip 1978 týkající
se jakosti opticky aktivní látky, viditelné jen pod UV lampou. Stejně
jako u minulých dvou vydání i dnes jsme si vědomi, že přes veškerou
péči, kterou jsme přípravě příručky věnovali, se v ní může
vyskytnout přehlédnutá chyba, nepřesnost nebo nezahrnutý nový údaj.
Naším cílem je samozřejmě takovéto skutečnosti zjistit a v případném
dalším vydání odstranit. Vyzýváme proto všechny specializované sběratele,
kteří s příručkou budou pracovat, aby nám své případné připomínky
sdělili;3) deseti nejaktivnějším pošleme filatelistický dárek
a o jejich poznatcích budeme informovat na stránkách Filatelie. Novou příručku POFIS – Československo 1945 – 1992 žádejte u svého obchodníka s poštovními známkami, nebo si ji můžete objednat v Zásilkové službě Profil (110 00 Praha 1, Klimentská 6). Prodejní cena příručky je 328 Kč (při objednávce poštou na dobírku se přičítá balné 30 Kč + poštovné). ---- 2) Např. II. typ a spojené typy známky 40 h L. Beethoven 1970, Pof. č. 1813, byly v jarní aukci vyvolány společně za 1.000 Kč a přiklepnuty za 8.600 Kč, tedy za cca 270 % katalogové ceny; což je mimochodem víc, než za kolik se prodala zmíněná kompletní generální sbírka ve třech zásobnících 3) Napsat
nám můžete na adresu POFIS, Klimentská 6, 110 00 Praha 1, nebo e-mailem
na adresu stamps@stamps.cz
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
PROFILY: |
LADISLAV
FISCHMEISTER - František Beneš
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|