Inet
since 17.05.1999 ISSN
1212-8945 |
|
||||
![]() ![]() |
|||||
Neobvyklé letecky přepravené zásilky |
|||||
Miroslav Štefek a Jan Kypast |
|||||
|
|||||
|
Zajímavosti a vzácnosti |
||||
Historii letecké pošty od 70. let 19. století až do zániku Československé první republiky v březnu 1939 lze rozdělit do několika období, které se liší jak z hlediska používané letecké techniky, tak i z hlediska způsobu jejího praktického použití ve vztahu k poštovní přepravě. Rozdílné jsou i způsoby filatelistické dokumentace těchto období.
1. období průkopnické (konec 19. st. a počátek 20. st.) Patří sem různé (většinou soukromé a nepravidelné) lety balónů, vzducholodí a letadel na našem území. Filatelistická dokumentace je jen nepřímá, např. texty osobní korespondence, propagační kašety, atp. 2. využití letectva pro válečné účely (období 1. světové války) Vznik leteckých a balónových vojenských útvarů dokladovaných útvarovými razítky polních pošt. Začíná nepravidelná kurýrní přeprava vojenské a diplomatické pošty letadly. Do tohoto období taky patří vznik první regulérní letecké pošty přes naše území, linka Budapešť – Vídeň – Krakov – Lvov – Kyjev (záložní letiště v Olomouci) provozované do listopadu 1918. Na této lince byla postupně povolena přeprava i civilních zásilek. 3. vojenské letectvo po vzniku ČSR (konec 1918 a rok 1919) Se vznikem ČSR vznikají již 30. 10. 1918 také čs. ozbrojené letecké síly se sídlem na letišti ve Kbelích. Některé lety přepravují i poštu, většinou jen jednorázově a soukromě. Od 8. do 28. 10. 1919 byla provozována pravidelná vojenská letecká linka na trase Bratislava – Lučenec – Užhorod, která přepravovala především vojenskou a úřední korespondenci a částečně i soukromou korespondenci (ta nesměla být označována jako letecká pošta). 4. první období čs. letecké pošty (léto 1920 až jaro 1921) Věstník MPT č.35 z 12. 8. 1920 oznámil zahájení pravidelné letecké přepravy na linkách Praha – Paříž (mezipřistání ve Štrasburku) a Praha – Varšava a zároveň vydání tří leteckých příplatkových známek. První zásilky byly po řadě problémů přepraveny až 14. 10. 1920. Období je charakteristické nespolehlivým provozem, vysokými leteckými příplatky a z toho plynoucím nezájmem veřejnosti. 5. druhé období čs. letecké pošty (jaro 1921 až rok 1928) Již 1. 4. 1921 dochází k výraznému snížení leteckých příplatků, jsou otevírány další linky zejména v Evropě a zvyšuje se provozní spolehlivost linek. Postupně jsou otevírány kombinované linky do Asie, Afriky a Ameriky. Vyšší hustota a spolehlivost těchto spojů přitahuje větší zájem veřejnosti. 6. třetí období čs. letecké pošty (léta 1929 až 1939) Dochází k širokému rozvoji letecké přepravy v rámci celého světa. Firemní a soukromá korespondence výrazně převažuje, letecká pošta se stává běžnou součástí poštovního provozu. Kromě listovních zásilek je možno letecky posílat i balíky a peněžní poukázky. Od roku 1935 je přípustné zasílat leteckou poštou i novinové zásilky, u nichž bylo poštovné uhrazeno výplatními a do některých zemí i novinovými známkami, zatímco letecký příplatek známkami leteckými či výplatními. Tyto doklady jsou však velmi vzácné. V následující ukázce celistvostí přinášíme letecky přepravenou poštovní poukázku a letecky přepravený novinový rukáv, obojí do ciziny. |
|||||
Klikněte na náhled |
|||||
Klikněte na náhled |
|||||
Československá mezinárodní poštovní peněžní poukázka přepravená letecky, odeslaná z pošty Vrútky 8. 8. 1938 do Francie. Frankovaná československou výplatní známkou 3 Kč Hrady, krajiny a města II. Ve Francii zúčtován poplatek 1f francouzskou výplatní známkou. Na zadní straně příchozí razítko Paris 10. 8. 1938. Základní sazba za poukázání peněz činila v V. TO 1,50 Kč, příplatek za každých 100 Kč 0,50 Kč, letecký příplatek 1 Kč, tj. celkem 3 Kč. | |||||
Klikněte na náhledy |
|||||
Novinová páska na jeden kus novin s přílohou s přítiskem Hlas Národní obrany odeslaná letecky z Prahy 15. 5. 1937 do Bělehradu v Jugoslávii. Novinové výplatné uhrazeno československými novinovými známkami 5h Sokol v letu a 2h Holubice v letu. Letecký příplatek za tiskovinu ve výši 50h uhrazen čs. výplatní známkou 50h Portréty. | |||||
Literatura: 1. Jan Klim, Vladimír Schödelbauer –
Československo 1918-1939, Specializovaný katalog známek a celistvostí,
Merkur-revue, Brno 2002 |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|