MAIN PAGE / |
OBRáCENé RáMCOVé ZOUBKOVáNí NA ZNáMCE POF. 232 ČESKý KRESLENý HUMOR 4,60 Kč
|
Reklama: |
|||||||||
|
Tisk byl
proveden na stroji WIFAG 3 ve dnech 31.8. až 7.9. 1999 a jsou doložena
data ze všech šesti dnů tisku. Vzácná varianta s ORZ se vyskytla jen na PA
z 2.9. 1999, tedy ze třetího dne tisku. Odchylka byla sběrateli pozdě
rozpoznána nejspíš z toho důvodu, že údery rámce na sebe mimořádně přesně
navazovaly, takže charakteristická rozdílná mezera mezi 1. a 2. PO u
známek prvního sloupce je obvykle pouhým okem téměř nerozpoznatelná.
Exempláře, na nichž je „odskočení“ úderu rámce dobře patrné, se v tomto
případě vyskytují ojediněle. Jedná se přitom většinou o známky z PA 2, u
PA 1 bývá nový úder nasazen velmi přesně. Dosud doložená čísla PA s ORZ ze
dne 2.9. jsou v rozmezí 259.. až 287.. Hlášeno sice bylo i číslo PA 45547,
avšak v tomto případě byla identifikace ztížena, neboť se nedochovala levá
rohová známka pásu. Nikdo dosud nepředložil PA z tohoto data s normálním
rámcovým zoubkováním; vyzýváme tedy sběratele, aby se podívali do svých
zásob, zda ho právě oni nemají. Zatímco dne 3.9. byl prokazatelně po celý
den rámec namontován v normální poloze, je možné, že se ORZ vyskytuje také
v části dne 1.9, i když PA 003.. z tohoto data má prokazatelně RZ v poloze
normální. Také tady mohou ostatní sběratelé výrazně pomoci při určování
nejnižšího existujícího čísla s ORZ. Pro pořádek uveďme, že se jedná už o
čtvrtou známku České republiky, u níž bylo doloženo ORZ. Po výplatních
známkách 4,60 Kč Slohy (Pof. 140), 4,60 Kč Václav Havel (Pof. 168) a 9 Kč
Zvěrokruh – Váhy (Pof. 218), jde však o první nález ORZ u známky
příležitostné. Vzhledem k pozdnímu nálezu ORZ a relativně přesné
návaznosti úderů perforačního rámce na většině PA, však budou zřetelná
(tj. okem rozpoznatelná) ORZ nejspíš vzácná. Dosud se totiž nalezlo, pokud
vím, jen několik desítek známek s výraznější ORZ a pravděpodobnost dalších
nálezů je malá. Zásluhu za objevení nového ORZ si může připsat pana
Škarvada z Poděbrad, na zpřesnění informací se podíleli především Josef
Fronc a Antonín Prouza.
MARCEL
ARBEIT
|
|
|||||||||
|
|||||||||||
PROFILY: |
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|