MAIN PAGE / |
OBYČEJNÉ PŘETISKY Z ROKU 1945
|
Reklama: |
|||||||||
|
Revoluční přetisky, toto někdy odmítané dědictví května roku 1945, jsou sice diskutabilní, nicméně neopomenutelnou součástí historie naší pošty. Známy jsou svou bohatostí a různorodostí. Zcela je opomíjeno jejich citové a vlastenecké zaměření. Nemůžeme však také přehlédnout jejich provozní nutnost. Čeští poštovní zaměstnanci v té pohnuté revoluční době měli jediný cíl, jedinou touhu – udržet fungující provoz. Chápali to jako svou povinnost vůči spoluobčanům a tam, kde bojové akce nebo sabotáže ustupující německé armády provoz pošty přerušily, chtěli poštovní spojení co nejrychleji obnovit. A k tomu bylo potřeba mít stvrzenky na předplacení poštovních služeb, tedy známky! Bohužel známky, které jako jediné byly k dispozici ještě z doby protektorátní, nesly portrét nenáviděného představitele okupačního režimu Adolfa Hitlera. A ten byl nepřijatelný! Rodiny
se tehdy chtěly rychle informovat, jak přečkaly konec války, přechod
fronty, dobu revolučního kvasu. Po překonání počátečních zmatků
začaly být vybírány poštovní schránky, pokud vůbec zůstaly. Ze
schránek přicházely zásilky s vylepenými známkami. A pošťákům se
ten obličej na nich vůbec nelíbil. Ale co s Hitlerem?! Na některých
poštách se rázně rozhodli k akci. Začernit, zničit! Stačilo vzít třeba
korkovou zátku a razítkovat. Bylo to jednoduché a rychlé! Než bylo známo rozhodnutí ústředních orgánů o vyplácení listovních zásilek v hotovosti nebo možnosti jejich zasílání nevyplaceně bez postihu doplatným (až do oficiálního vydání nových čs. známek), exis-toval jediný známý a možný způsob, jak zásilky posílat: vylepit známku příslušné hodnoty. Aby bylo dáno najevo, že okupace skončila, byl použit jediný a jednoduchý způsob, historicky několikrát použitý – přetisk. Ten splnil hned dvě funkce: zajistil snadnou zúčtovatelnost poplatků a zakryl obličej, který byl perzonifikací všech hrůz okupace a války. Zhotovení přetiskového razítka, jak lze vidět na připojených ukázkách, bylo velice jednoduché. Stačila již zmíněná zátka, dřevěný špalíček, kousek gumy, dokonce i brambora. Nějaké speciální zručnosti nebylo zapotřebí. Razítkovací barvy byly k dispozici na každé poště: černá barva pro razítka kovová, modrá, fialová a červená pro razítka gumová (viz také poznámku 1). Je zřejmé, že takto se dala situace snadno a rychle zvládnout. Vzhledem k materiálu, ze kterého byla tato razítka vyrobena, se samozřejmě stávalo, že přetisky časem měnily svůj tvar. Také jejich umístění bývá různé. Věnujme pozornost ukázkám z Hranic na Moravě (obr. 9) nebo z Lipníka nad Bečvou (obr. 10). V podstatě jsou to vždy přetisky tvaru obdélníka. Přitom je však každý přetisk trochu jiný. Snad lze vyslovit předpoklad, že každý pracovník pošty v Hranicích měl své razítko. Napovídá tomu i způsob razítkování. Na ukázce si všimněme rozlišovacích písmen razítek. Jsou dvě, což odpovídá praxi při střídání pracovníků u listovní přepážky. Zamysleme
se nad obrázky. Podle výše uvedeného můžeme tyto přetisky
pojmenovat „poštmistrovskými“ nebo podle materiálu „špuntovými“.
Nejsou efektní ani líbivé, jsou však účelné. V oněch dnech revolučního
května 1945 nikdo neuvažoval o tom, zda přetisk je či není přípustný
a co tomu řeknou nadřízené orgány. Všichni chápali smysl tohoto konání.
Teprve pozdější doba dala přetiskům jiný význam. Teprve dodatečně
se hledalo, kdo to povolil, proč to udělal a zda to odpovídalo předpisům
atd. V květnu 1945 však na takové formální úvahy nezbýval čas.
Mezi obyčejné „poštmistrovské“ přetisky přiřazuji také
několik přetisků tvarově bohatších a textových, které se také
tiskly na podané zásilky vyplacené známkami (obr. 14, 15). Jedná se o
přetisky z Nymburka aj., dále snad nejkrásnější z Hlučína, plzeňské
razítko „Republika Československá“ a také přetisk z
Teplic (viz také poznámku 2). Tyto se v počáteční fázi tiskly na
podané zásilky. Nesmíme také zapomenout na ruční škrty na zásilkách. Možná,
že existují ještě další podobné „obyčejné“ přetisky
než dosud popsané a zobrazené. Já však a další kolegové zatím jiné
přetisky neznáme. Vyhledávání dosud neznámého materiálu je stále
pracnější. Doplnění a podrobná dokumentace jsou tak možné pouze za
spolupráce s dalšími sběrateli.
KAREL HOLOUBEK
|
|
|||||||||
|
|||||||||||
PROFILY: |
NEDOCEŇOVANÉ ZNÁMKY ČESKOSLOVENSKA
- Jan Karásek
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|