Svaz českých
filatelistů
|
|
|
|
|
Jedním
z cílů SSNPC, jak je vyjádřeno i v organizačním řádu (hlava 1, § 1), je
posuzovat jednotlivé emise NPC v souladu se sběratelsko-filatelistickou
etikou zejména podle účelu jejich vydání, vyvarovat se jednostranných
soudů a čelit krajním extrémům – paušálnímu odsuzování jakékoli celiny s
přítiskem na straně jedné a nekritickému obhajování každé vydané NPC na
straně druhé.
Je zřejmé, že každý sběratel při posuzování NPC upřednostňuje hledisko
podle svého vlastního sběratelského zájmu. Ve sběratelské praxi NPC se
zformovaly tři proudy: 1. sběratelé, kteří upřednostňují původ NPC,
zejména vazbu na Českou poštu a kvalitu provedení (technologii tisku,
grafickou úroveň); 2. sběratelé, kteří hodnotí NPC především podle účelu
jejich vydání a je jim vcelku lhostejný jejich původ; 3. sběratelé
poštovně provozních filatelistických doplňků (příležitostných razítek, RN
a nálepek APOST s příležitostným textem atp.), pro které je NPC jen
vhodným grafickým podkladem pro takový doplněk (razítko se přece jen lépe
vyjímá na NPC než na „holé“ CDV nebo ofrankované kartičce či obálce) a za
druhořadý považují jak původ, tak technologii provedení. Zdálo by se tedy,
že sjednotit tyto názory a dospět k určitému objektivnímu hodnocení NPC je
téměř nemožné. Z matematické statistiky je však známo, že sumarizací a
zprůměrováním velkého počtu subjektivních hodnocení lze se přiblížit k
hodnocení objektivnímu. A o to jsme se pokusili už na prvním setkání členů
(ustavující valné hromadě) SSNPC. Na setkání byl rozdán všem přítomným
formulář (anketní lístek), který obsahoval nejfrekventovanější kritéria
při subjektivním hodnocení NPC: původ, účel, poštovně filatelistické
doplňky a jiná subjektivní hlediska. Úkolem účastníků ankety pak bylo,
podle vlastního sběratelského zájmu a zkušeností, přidělit každému
kritériu určitou váhu (počet bodů) tak, aby byl zachován požadovaný odstup
priorit; tzn. větším počtem bodů zdůraznit kritéria, která hodnotitel
považuje za významná, naopak menším počtem bodů (popřípadě žádným bodem)
ocenit kriteria, která za významná nepovažuje, a byla nabídnuta i možnost
odpočtu bodů podle „jiného hlediska“, např. za spekulativně nízký náklad,
za neetický nebo frustrující námět, za vysloveně amatérské grafické
provedení, za vázaný prodej na jiný materiál (např. jako příloha nějaké
publikace nebo jako „pozornost“ obchodníka při nákupu jiného zboží za
limitovanou částku), za nepřiměřeně vysokou cenu požadovanou již „provoprodejcem“,
která evidentně převyšuje režijní náklady plus přiměřený zisk atp.
Návratnost anketních lístků od účastníků setkání byla 70 %. Mezi účastníky
ankety byly zhruba stejně zastoupeny všechny tři sběratelské proudy NPC.
Pro přepočet součtových čísel na váhová čísla jednotlivých kriterií bylo
zvoleno jako maximální (tj. nejvýše možné) ohodnocení 10 bodů. Vypočtená
váhová čísla (koeficienty hodnocení) jsou v níže uvedené tabulce.
Původ: „B“: Č.P. - OZ DOS Postfila - na zakázku poštovní instituce
3,6
- na zakázku nezisková organizace 3,1
- na zakázku soukromého subjektu 2,6
„C“: soukromá provenience – privátní mimo Postfilu 2,1
„D“: individuální tisk přes počítač – počítačový kašet 1,0
Účel: neziskově provozní, hromadná sdělení, nabídka zboží atp. 2,5
propagačně suvenýrový k organizované akci
- vydavatel (objednatel) JE organizátorem akce 3,1
- vydavatel (objednatel) NENÍ organizátorem akce 1,8
připomínkový, např. k různým výročím (bez organizované akce) 2,4
jiný, např. jen pro zisk vydavatele bez sponzorského aspektu 1,1
Poštovně provozní doplněk
příležitostné razítko, příležitostná vložka do (výplatního) orážecího
strojku, příležitostná R-nálepka nebo nálepka APOST 3,3
Záporné body za „jiná hlediska“ - 2,7
Příklady bodového hodnocení NPC:
1. NPC k akcím v Poštovní muzeu: Původ (3,6), účel (3,1), poštovní doplněk
(3,3), záporná váha (0), suma 10 bodů. Výsledek zcela odpovídá sběratelské
praxi (oblibě a zájmu) a konec konců i pohledu na NPC se strany jejich
odpůrců. NPC k akcím v PM jsou jakýmsi pomyslným etalonem filatelistické
hodnoty NPC. Stejné ohodnocení mají i NPC vydané Postfilou na zakázku i
jiných organizačních jednotek ČP než je PM, např. každoročně vydávaná NPC
k letním sportovním hrám zaměstnanců České pošty. Nejedná-li se o NPC k
organizované akci, ale např. jen o připomenutí výročí poštovního úřadu,
pak bude hodnocení při současně vydaném poštovně provozním doplňku 9,3
bodu a bez takového doplňku jen 6,0 bodů.
2. NPC
vydaná Postfilou na zakázku Klubu filatelistů (3,1) k výstavě organizované
tímto klubem (3,1), na výstavě bylo používáno PR (3,3) – suma 9,5 bodu.
Jestliže k akci nebylo PR či jiný poštovně provozní doplněk, pak bude
hodnocení této NPC „B“ jen 6,2 bodu.
3. Na
organizované akci z předešlého příkladu parazitoval soukromý podnikatel
vydáním NPC „C“. V tom případě je původ (2,1), účel (1,8), dotyčný
vydavatel parazituje i na příležitostném razítku, což však přispívá ke
zvýšení filatelistické hodnoty jeho NPC (3,3), v součtu taková NPC dosáhne
7,2 bodu; jestliže k akci nebylo PR či jiný poštovně provozní doplněk, pak
hodnocení klesne na 3,9 bodů. 4. Vraťme s ke 2.
příkladu. NPC je v prodeji pouze jako příloha výstavního katalogu. Pak se
její hodnocení sníží na 3,5 bodu, tedy dokonce o 0,4 bodu pod úroveň NPC
„C“, parazitující na cizí akci.
5. Soukromý
podnikatel vydal prostřednictvím Postfily (2,6) naprosto samoúčelnou NPC
jen pro vlastní zisk (1,1), bez poštovně provozního doplňku (0) a nabízí
ji za neúměrně vysokou cenu (-2,7). Hodnocení takové NPC, byť poštovní
provenience, je pouze 1 bod. 6. Asociace
Olympsport vydává NPC „D“ (1,0), a to jak k akcím (3,1), tak i různým
sportovním výročím či úspěchům našich sportovních reprezentantů (2,4) a
vždy je k NPC vydáno příležitostné razítko (3,3). Takové, mnohými
opovrhované „déčko“ je hodnoceno 7,4, resp. 6,7 bodů, což může být mnohdy
vyšší hodnota než NPC „B“ vydaná bez poštovně provozního doplňku.
Závěr:
Každý sběratel si může podle vypočtených váhových koeficientů vyhodnotit
libovolnou NPC a zvážit, jak dalece se jeho osobní ohodnocení shoduje či
odlišuje od hodnocení vypočteného. Je pochopitelné, že hodnocení
jednotlivých NPC bude nadále velmi subjektivní. (také mé individuální
hodnocení se v ledačem odlišuje – např. „neziskové“ NPC vydané k
provoznímu účelu nějaké firmy považuji za perly ve své sbírce). Výsledek
ankety rozhodně nelze považovat za jednoznačně správný, ba ani ne za
doporučený návod na hodnocení NPC. Na „váhy“ jednotlivých kritérii
hodnocení, jak byly vypočteny z odevzdaných anketních lístků, nutno tedy
pohlížet jako „možné“ (mírně zobjektivizované) a nikoli závazné pro
hodnocení NPC. Nechť si každý sbírá, hodnotí a do své sbírky zařazuje to,
co se mu líbí, z čeho má radost a na co i finančně dosáhne. V žádném
případě nelze výsledek ankety považovat za podnět k bojkotu NPC s nízkým
hodnocením a naopak k honbě za NPC s vysokým ohodnocením. V tom se každý
musí sběratel rozhodovat sám za sebe. Celá anketa měla sloužit k určité
orientaci ve stávající džungli vydávaných NPC, a to nejen sběratelům NPC,
ale i těm, kteří NPC nesbírají, avšak o to více se k nim (zpravidla
nekompetentně) vyjadřují. A v tom, domnívám se, anketa svůj účel splnila.
Děkuji všem, kteří do ankety přispěli.
doc. Ing. Jaroslav Špaček, CSc.
e-mail:
jarspa @ atlas.cz
|
|
|
|
|
|