MAIN PAGE / |
INFORMACE PRO
ZÁKAZNÍKY
|
Reklama: |
|||||||||
|
S účinností od 1. 4. 2005 zastává Český telekomunikační úřad (dále jen ČTÚ) funkci poštovního regulačního úřadu (viz § 37 zákona o poštovních službách č. 29/2000 Sb., ve znění zákona č. 95/2005 Sb., úplné znění zveřejněno pod č. 141/2005 Sb.). Úkolem poštovního regulačního úřadu je zajištění všeobecné dostupnosti kvalitních základních služeb. Základními službami se přitom rozumí nejdůležitější poštovní a zahraniční poštovní služby, které jsou pro veřejnost nezbytné (obyčejné zásilky, doporučené zásilky, balíky, poštovní poukázky). Účelem regulace je pomoc zákazníkům České pošty, a to ve třech oblastech: ČTÚ v prvé řadě stanoví, jaké služby bude Česká pošta ve veřejném zájmu povinna poskytovat (jaké služby budou považovány za základní služby). ČTÚ také rozhoduje o podmínkách základních služeb, a to včetně kvalitativních požadavků. ČTÚ dále dohlíží na způsob, jakým Česká pošta své úkoly plní, a to formou různých kontrolních akcí a šetření. ČTÚ rovněž pomáhá zákazníkům při řešení jejich sporů s Českou poštou (tato činnost se v některých zemích označuje jako „poštovní ombudsman“). Jde zejména o případy, v nichž jednání zákazníků s Českou poštou nevede k uspokojivému vyřešení záležitosti, nebo o případy, v nichž zákazníkům zůstává pocit újmy na jejich právech. Podle zákona o poštovních službách ČTÚ zaujímá k takovým sporům své odborné stanovisko; jestliže je nespokojenost zákazníků oprávněná, ČTÚ navíc zajistí u České pošty patřičnou nápravu. Vztahy mezi odesílatelem, adresátem a Českou poštou při poskytování základních služeb upravují (kromě ustanovení zákona o poštovních službách) jednak poštovní podmínky, jednak základní kvalitativní požadavky. Poštovní podmínky upravují především práva a povinnosti zákazníků a České pošty při poskytování služeb. Poštovní služby jsou poskytovány na základě smlouvy uzavřené mezi odesílatelem a Českou poštou; obsahem smlouvy je ta část poštovních podmínek, kterou si odesílatel z mnoha nabízených možností vybral. Základní kvalitativní požadavky uplatňované vůči České poště se týkají například hustoty obslužných míst, otevírací doby provozoven, způsobu dodávání adresátům, rychlosti přepravy, vyřizování reklamací aj. Zákon o poštovních službách, poštovní podmínky a základní kvalitativní požadavky jsou komukoliv k dispozici v každé provozovně České pošty. Protože jde o značně rozsáhlé dokumenty, každý zájemce se může obrátit se žádostí o příslušné informace, se žádostí o bližší vysvětlení apod. také na ČTÚ, odbor regulace poštovních služeb. Podněty týkající se činnosti České pošty, žádosti o informace aj. je možno předat osobně nebo zaslat písemně na adresu:
Český telekomunikační úřad Elektronická adresa: podatelna@ctu.cz Internet: http://www.ctu.cz
Ing. Eduard Prandstetter
|
|
|||||||||
|
|||||||||||
PROFILY: |
LADISLAV DVOŘÁČEK -
František Beneš
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|