Svaz českých
filatelistů
|
|
|
|
|
Dohadujete
se s vedoucí pošty pevně přesvědčení o tom, že právo je na vaší straně.
Úřednice ale vinu odmítá. Kam se obrátíte, když vaše zásilka nedojde nebo
vám předají poničený balík? Jaká máte práva a kdy se náhrady škody prostě
nedovoláte? Zástupce Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) a zástupce
České pošty reagovali na několik problémů, které mohou při využívání
poštovních služeb nastat.
Příklad č. 1: Otevřený balík ze zahraničí
Nedávno jsem si na poště vyzvedla balík od známého ze Švýcarska. Zásilka
ale nesla evidentní známky toho, že se ji někdo pokoušel otevřít; byla
potištěná různými nápisy celních služeb apod. Protože to byl už několikátý
balík, který mi přišel v takovém stavu, rozhodla jsem si promluvit s
vedoucí pošty. Ta mně vyzvala, abych balík v její přítomnosti otevřela a
zjistila, zda v něm něco chybí. Nemohla jsem samozřejmě vědět, co všechno
má balík obsahovat. Musela bych zavolat do Švýcarska, ale bylo mi řečeno,
že jakmile poštu opustím, nemohu už zásilku reklamovat. Není mi jasné,
proč bych měla pokaždé dopředu vědět, co v balíku je, a teprve na základě
toho jej reklamovat.
Odpověď Ladislava Vančury (LV), mluvčího České pošty: Vedoucí
podala nepřesné informace, obsah lze totiž reklamovat buď hned při dodání
zásilky, nebo do dvou dnů, přičemž reklamující musí předložit poštovní
zásilku v tom stavu, v jakém byla dodána, nebo, není-li to možné, tento
stav hodnověrně doložit.
Eduard
Prandstetter (EP), ředitel odboru regulace poštovních služeb ČTÚ
problém dále rozvinul: Zda je obsah balíku ze Švýcarska kompletní, to lze
posoudit v první řadě podle jeho hmotnosti, která byla zjištěna při podání
ve Švýcarsku. Odesílatelé navíc zpravidla uvádějí do celních dokladů,
které jsou připojeny k poštovní zásilce, bližší popis obsahu. Vznikne-li
nějaká nejasnost ohledně obsahu, lze tedy vycházet i z těchto údajů.
Pokud se domníváte, že obsah poštovní zásilky není úplný, můžete požadovat
u příslušné pošty sepsání zápisu, kde se uvedou všechny podstatné
informace týkající se zjištěného stavu poštovní zásilky. Jednu kopii
tohoto zápisu si ponechá Česká pošta, aby mohla reklamaci blíže přešetřit.
Sepsání zápisu byste měla ve vlastním zájmu požadovat už ve chvíli, kdy
poštovní zásilku přebíráte. Pokud je reklamace uplatněna po uplynutí více
než dvou pracovních dnů a závada byla přitom patrná již při dodání, nemá
Česká pošta povinnost dodatečnou reklamaci přijmout. Další problém je, že
v takovém případě již není zcela průkazné, jaký byl stav v okamžiku, kdy
poštovní zásilku adresát od pošty převzal. Chybí-li část zásilky, máte
právo na náhradu škody (ovšem jen v rámci limitu, který byl sjednán mezi
odesílatelem a švýcarskou poštou). Nárok uplatňujte u České pošty.
Příklad č. 2: "Křehká" zásilka byla doručena rozbitá
Zásilka, která byla označena jako křehká a byl za ní tedy zaplacen
příplatek za opatrné zacházení, mi byla doručena rozbitá. Poničenou
zásilku jsem reklamovala, ale reklamace byla zamítnuta. Má na to pošta
právo?
EP: Aby byla Česká pošta oprávněna výplatu požadované náhrady škody
odmítnout, musela by prokázat, že nastal některý z případů, kdy je podle
zákona o poštovních službách své odpovědnosti zproštěna. V dané situaci
přichází v úvahu možnost, že by škodu zavinil odesílatel, a to tím, že
balík nevhodně zabalil. Otázka, zda balík byl či nebyl podán jako křehký,
je druhotná - rozdíl je jen v tom, že s křehkým balíkem musí Česká pošta
zacházet se zvláštní opatrností tak, aby bylo omezeno nebezpečí poškození
v důsledku běžných manipulací s ním. Podání balíku jako křehký tedy
odesílatele nezbavuje povinnosti obsah řádně zabalit.
LV: Vnější i vnitřní obal musí odpovídat charakteru
zásilky a ochránit její obsah při pádu zásilky z výšky 120 cm. Pokud tyto
požadavky nesplňuje, může pošta reklamaci zásilky uznat za neoprávněnou.
Příklad č. 3: Bezdůvodně vrácená pošta
Odeslala jsem letecky balík do Anglie. Nedošel. Po čtrnácti dnech jsem se
ptala, kdy balík dorazí, a bylo mi sděleno, že reklamaci smím podat až po
měsíci. Poté mi vedoucí pošty potvrdila, že je zahájeno poptávací řízení.
Po nějaké době mi balík vrátili s tím, že přišel zpět z Anglie bez udání
důvodu. Já jsem si ale ověřovala, že adresa byla správná. Chtěla jsem
vrátit poštovné ve výši několika set korun, ale vedoucí pošty mi oznámila,
že Česká pošta není na vině, neboť balík deslala. Je to skutečně tak, nebo
mám právo žádat vrácení peněz?
EP: Pokud někdo zasílá balík do Velké Británie, uzavírá s Českou
poštou smlouvu o tom, že v této zemi zajistí jeho dodání. Právní
zodpovědnost za řádné splnění odesílatelem požadované a zaplacené poštovní
služby má tedy vždy Česká pošta. Po věcné stránce zajišťuje ovšem tuto
činnost její zahraniční partner - britská pošta. Pokud by se britská pošta
dopustila nějaké chyby, máte právo, aby vám Česká pošta vrátila zpět
zaplacenou cenu.
To, že adresa byla napsána správně, ještě automaticky nezaručuje, že
poštovní zásilka bude dodána adresátovi - například proto, že adresát může
být v době pokusu o dodání na uvedené adrese nepřítomen. Vždy je tedy
zapotřebí, aby celou záležitost přešetřil ten, kdo měl dodání zajistit -
britská pošta. Reklamovat dodání poštovní zásilky můžete v zásadě
kdykoliv; pokud je však reklamace uplatněna příliš brzo po podání, může
dojít k tomu, že bude zbytečně reklamována poštovní zásilka, která mezitím
bude řádně dodána. Lhůta reklamace do zahraničí může být o dost delší než
je 15 dnů, které jinak platí pro vyřízení reklamace Českou poštou v
případě vnitrostátních poštovních zásilek.
LV: Chyba je na straně britské pošty, která měla
povinnost udat důvod vrácení zásilky.
Příklad č. 4: Peníze vybrané na falešnou občanku
Peníze, které mi byly poukázány poštou, vybral neznámý pachatel na falešný
občanský průkaz a v jiné pobočce, než ke které normálně přísluším. Když
jsem se dožadovala uhrazení škody, byla jsem poštou odkázána na policii -
pošta prý toto neřeší. Jak mám peníze získat zpět?
EP: Vydání poukázané částky neoprávněné, cizí osobě je interním
problémem České pošty. Za jakých okolností k tomu došlo, zda byl či nebyl
předložen falešný občanský průkaz a zda Česká pošta mohla nebo nemohla
padělek odhalit, to se práv adresáta a odesílatele nijak nedotýká. Ať už
se stalo v tomto směru cokoliv, právo adresáta na řádnou výplatu resp.
právo odesílatele na vrácení trvá. Řešit věc s policií musí sama Česká
pošta.
Svůj nárok můžete vy coby adresát nebo odesílatel uplatňovat soudní
žalobou proti České poště. Pokud ho uplatňuje adresát, je nezbytné podat
žalobu nejpozději do jednoho roku od podání; odesílatel má ovšem na svou
žalobu deset let. Právní poměry v této oblasti jsou však dosti složité.
Doporučoval bych vám se obrátit na ČTÚ, kterému zákon ukládá vydat k
případu své oficiální stanovisko. V něm Českou poštu vyzve, aby
respektovala své právní povinnosti. Pokud tak neučiní, ČTÚ jí uloží
pokutu. Jestliže ani to nepřiměje Českou poštu ke správnému jednání,
poškozeným přece jen nezbude, než se obrátit na soud se soudní žalobou.
Stanovisko lze potom použít k tomu, aby byla soudní žaloba formulována
správně a jeho obsahem lze případně argumentovat i v průběhu soudního
řízení. LV: Česká pošta a její
zaměstnanci nejsou oprávněni posuzovat pravost průkazů totožnosti a ani k
tomu nejsou kvalifikováni. Ale pokud je falzifikát očividně nezdařilý, pak
to samozřejmě poznají.
***
Rady a tipy
* Pokud se nemůžete domoci svých práv na poště, můžete se obrátit na Český
telekomunikační úřad (viz
http://www.ctu.cz)
* Pro legislativní úpravu poštovních služeb si vyhledejte zákon č. 29/2000
Sb. O poštovních službách, o reklamacích a konkrétnějších právech a
povinnostech pošty i zákazníků se informujte v Poštovních podmínkách -
jsou k nahlédnutí v pobočkách pošty i na webových stránkách ČTÚ.
* S reklamací se neunáhlujte! Pokud totiž Česká pošta reklamaci vyhodnotí
jako neoprávněnou, tzn. že chyba nebyla na její straně, zaplatíte 50
korun.
* Reklamovat je možné pouze zásilky, ke kterým máte podací lístek - tedy
doporučené zásilky, balíky apod. Pošta má na vyřízení reklamace standardně
15 dní a o výsledku budete písemně informováni.
* Pečlivě zabalte křehké věci! Nepočítejte s tím, že příplatek za
"křehkou" zásilku ji od rozbití zachrání.
LADA KIČMEROVÁ, Lidové noviny (další
informace) 16.6.2006
|
|
|
|
|
|