Svaz českých
filatelistů
|
|
|
|
|
Příležitostné
poštovní známky

klikněte na náhled |
Katalogové
číslo: |
0417-0419 |
Datum
vydání: |
10. 11. 2004 |
Nominále: |
a) 20 Kč; b) 22 Kč; c) 26 Kč |
Rozměr
obrazů známek: |
a) 50 x 40 mm; b-c) 40 x 50 mm |
Grafická úprava a rytina: |
a) Václav Fajt; b+c) Miloš Ondráček |
Tiskové listy: |
á 4 ks známek |
Způsob
tisku známek: |
a) pětibarevný ocelotisk z plochých
desek v barvě hnědé, žluté, červené, zelené a modrozelené
b) pětibarevný ocelotisk z plochých desek v barvě černé, oranžové,
zelené, modré a červené
c) ocelotisk z plochých desek v barvě černé kombinovaný vícebarevným
ofsetem |
Námět
známek: |
a) Alois Bubák (1824 - 1870): Na
kraji Českého ráje 1860-62, Západočeská galerie v Plzni. Český malíř
Alois Bubák studoval na pražské Akademii výtvarných umění a působil
jako profesor kreslení na Obchodní akademii, později na Vyšší dívčí
škole v Praze. Ve svých dílech vycházel z romantické krajinomalby,
schémat ideální krajiny se však zřekl a hledal možnosti vlastního
volnějšího vyjádření. Na počátku 60. let - ve svém vrcholném období -
tvořil monumentální obrazy rodného Pojizeří. Ve druhé polovině 60.
let, kdy vážně onemocněl, se omezoval na ilustrace pro časopis
Světozor, Obraz Na kraji Českého ráje, jehož rytecký přepis je na
známce, pochází z umělcova vrcholného období.
b) Hanuš Schwaiger (1885 - 1912): Dlouhý, Široký a
Bystrozraký 1897, Národní galerie v Praze. Hanuš Schwaiger, český
malíř, grafik a ilustrátor, studoval na malířské Akademii ve Vídni.
Stal se profesorem kreslení na technice v rně, poté přešel na Akademii
výtvarných umění v Praze. Na jeho tvorbu měli vliv i staří holandští
mistři spolu s hlavními uměleckými směry 19. stol. - historismem a
realismem. Realistická stránka Schwaigerova talentu zesílila při jeho
cestě do Holandska, kam původně jel studovat staré mistry, zaujal jej
však život, rázovité postavy řemeslníků i architektura. Nejmenší
význam pro umělcův vývoj mělo jeho přesídlení do valašské vesničky
Rusavy pod Hostýnem, kde vznikly jeho olejomalby plenérových krajin.
Významnou součástí Schwaigerovy tvorby jsou kresby a akvarely na
pohádkové motivy. Na známce je rytecký přepis Schwaigerova akvarelu s
námětem pohádky Dlouhý, Široký a Bystrozraký, který věnoval básníku J.
S. Macharovi.
c) Vojtěch Hynais (1854 - 1925): Jaro (Detail) 1881, Národní
divadlo v Praze. Český malíř Vojtěch Hynais studoval na pražské a
pařížské Akademii. Byl vynikajícím dekoratérem a za svého působení ve
Francii pracoval pro sévreskou porcelánku. Měl velký smysl pro
velkorysý a přitom úměrný rozvrh plochy, ve které rozvíjel především
alegorické a mytologické výjevy. V r. 1893 byl povolán na pražskou
Akademii výtvarných umění jako profesor. Dosáhl četných uměleckých a
společenských poct. V. Hynais patří ke generaci Národního divadla.
Jeho stěžejním dílem pro divadlo je nová opona, která nahradila
požárem zničenou oponu Ženíškovu. Dále pro Národní divadlo vytvořil
několik obrazů. Olejomalba Jaro, jejíž detail je námětem známky, zdobí
prezidentský salonek.
|
 |
Způsob
tisku FDC: |
a) jednobarevný ocelotisk z ploché desky
v barvě tmavozelené
b) jednobarevný ocelotisk z ploché desky v barvě hnědozelené
c) jednobarevný ocelotisk z ploché desky v barvě šedozelené |
Námět
FDC: |
a) rytecký přepis Bubákovy tužkokresby
Český Krumlov
b) koncová kresba k pohádce O Nosáčkovi z Wiesnerova pohádkového alba
z r. 1885
c) Hynaisova kresba tužkou a bělobou z r. 1914 Větévka vavřínu ve váze |
Kat.
č. |
Nominále
/ * / O / FDC / NL |
0417 |
20 Kč / 20,00 / 20,00 / 27,00 / 22,00 |
0418 |
22 Kč / 22,00 / 22,00 / 29,00 / 24,00 |
0419 |
26 Kč / 26,00 / 26,00 / 33,00 / 29,00 |
0417-0419 (3) |
68,00 / 68,00 / 68,00 / 89,00 / 74,00 |
TL 0417 |
80 Kč / 80,00 |
TL 0418 |
88 Kč / 88,00 |
TL 0419 |
104 Kč / 104,00 |
TL 0417-0419 (3) |
272 Kč / 272,00 |
Česká pošta, s.p., OZ DOS, POSTFILA
|
|
|
|
|
|